Ahhoz, hogy egy weboldal versenyben tudjon maradni és állandó, stabil forgalma legyen, elengedhetetlen a folyamatos Google helyezés vizsgálat. Mivel a Google ma már mindenkinek személyre szabott találati listát generál, nehéz pontos adathoz jutni a helyezést illetően. Ebben a cikkben arról lesz szó, hogyan lehet mégis hiteles képet kapni a Google rangsorban elfoglalt helyről.
Megfelelő kulcsszavak használata
A kulcsszó tervezés minden szempontból kiemelkedően fontos. A SEO is erre alapoz, hisz a Google indexeléskor ezek segítségével sorolja be a weblapot a találatai közé. Ezért ki kell választani a kulcsszó tervező eszközök által legjobbnak ítélt kulcsszavakat, long-taileket, amiknek beépítésével erősödhet a weboldal, mert a kereső pontosabban be tudja azt mérni.
Helyezés vizsgálat a Rank Tracker-el
Az egyik legpraktikusabb, legfejlettebb eszköz erre a célra a Rank Tracker. Ez az algoritmus 23 különböző kulcsszótervező eszköz tevékenységét képes egyesíteni, és az azokból kiszűrt adatokat egy helyre összegyűjteni. Ezek között van többek közte a Google Ads Keyword Planner, Competition Research; Domain Research, Related Searches, Google Analytics and Search Console stb. Így több ezer opcionális kulcsszót tud kiadni nekünk. Népszerűség és relevancia szerint rangsorolja is ezeket a kulcsszavakat, így 100%-ban testreszabott rangsorolási kimutatásokat tud nyújtani. Innen pedig már csak egy-két lépésre vagyunk attól, hogy a lehető legjobb helyezést érhetjük el a keresőben.
A Rank Tracker használatával pontos adatokat nyerünk ki a tervező eszközökből, melyeket aztán statisztikailag elemezni tudunk. A program szemléletes grafikonokat is létre tud hozni, ami többek közt a helyezések változásának átláthatóságát is szolgálja.
A pozícióvesztés kiszűrése a Trackerrel
Kiemelten nagy előnye a Rank Tracker-nek, hogy korlátlan használatot biztosít az előfizetőknek és nincs limitálva az vizsgálható kulcsszavak mennyisége. A program folyamatosan figyelemmel kíséri és vizsgálja a kulcskifejezések pillanatnyi helyezését a keresőben, illetve elemzéseket futtat a weboldalakon is.
A vizsgálat következtében a Tracker azonnal kimutatja, ha egyes kulcsszavakra a weboldalunk pozíciót vesztett. Ez elsőre érthetetlen és dühítő is lehet, ha az oldal eddig az elsők között szerepelt a listán. Mit lehet ilyen esetben tenni? Első körben mindenképp javasolt egy On-Page SEO ellenőrzést lefuttatni, hogy nincs-e valami optimalizálási hiba az oldalon. Ha itt nem találunk semmit, akkor az is előfordulhat, hogy az úgynevezett „libikóka effektus” lépett fel, vagyis ha egy kifejezésre az oldalunk fellendül, egy másikra jelentősen visszaesik. Tehát ha ezzel a jelenséggel állunk szemben, akkor jó megoldás lehet létrehozni egy új tartalmi oldalt, blogbejegyzést, amit a visszaesett kulcsszó köré építünk. Ezt aztán linkes hivatkozásokkal összeköthetjük a régebbi oldallal, vagy megoszthatjuk valamilyen közösségi média felületen, hogy még erősebbé, hitelesebbé váljon a webhely a Google számára.
Helyezés vizsgálat és Google Search Console
A Google Searh Console egy nagyon népszerű eszköz, amit szinte minden weboldal tulajdonos felhasznál a helyezések vizsgálatára is. A „Teljesítmény” menüpont alatt tudjuk megnézni, hogy hány Google keresés volt egy általunk beépített kulcsszóra bizonyos időn belül, illetve, hogy ezen belül hány kattintást szerzett a weboldalunk. Mivel a Search Console ingyenes eszköz sokan megelégednek az innen kinyert adatokkal, azonban ki kell hangsúlyozni, hogy a helyezés állandó szinten tartásához és a hatékony vizsgálathoz nem biztos, hogy elég, amit a GSC nyújtani tud. Ez ugyanis átlagos adatokat mér, többnyire országos szinten. Nem lehet szűkíteni pl. megyére, vagy városra, és más konkurens weboldalak helyezési adataihoz sem ad hozzáférést. A Rank Tracker fejlett programja viszont képes ezekre.
És hogy miért van erre akkora szükség? A köztudatban elterjed az az állítás, hogy az a cél, hogy egy keresőkifejezésre a Google az organikus lista első oldalán jelenítse meg az oldalunkat és itt már szinte célba is értünk. A rossz hír sajnos az, hogy ez nem így van. A 7. pozíció után ugyanis már szinte lehetetlen plusz kattintást elérni, ami a weboldal forgalom növekedéséhez járulna hozzá. Már a 6.-7. hely is csak néhány százalékos növekedési arányt mutat, míg ez az 1. helyezés esetén ez akár 40% is lehet. Persze ez logikus is, hisz a böngésző felhasználó egyértelműen azt a találatot fogja elsőként megnyitni, ami az orra előtt van, és ha az elnyeri a tetszését, akkor el se jut a lejjebb sorolt találatokig. A cél tehát a Top 3-ba kerülés legyen, mert jelentős fellendülést csakis így lehet elérni.
A helyezés ingadozása
Az újonnan létrejött weboldalak esetén sokszor előfordul, hogy azonnal top pozíciókba kerülnek, miután a kereső indexelte és besorolta őket. Ilyenkor a webhely tulajdonosnak persze felhőtlen az öröme és sokan bele is esnek abba a hibába, hogy akkor több tennivalójuk már nincs is, az oldal sínen van. Mindaddig, amíg meg nem kezdődik a rohamos visszaesés, ahonnan gyakran nem is tudják magukat visszaküzdeni a kezdeti jó pozícióba.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy a fent említett jelenség a Google esetében gyakori és normális. A legfőbb oka pedig az, hogy a pontos helyezésbe való besorolás az algoritmus preferenciáinak alapján sajnos hosszabb időt vesz igénybe, mint maga a beolvasás. Egy új weboldal esetén tehát nem tud mást tenni a Google, mint hogy feltételez egy kezdeti helyezést, majd a feldolgozási idő alatt berakja a kritériumai alapján neki ítélt helyre.
De nem kell elkezdeni azonnal aggódni a visszaesés miatt, hisz az időnek is nagy szerepe van egy weboldal indexelésében és erősségében. A cél az legyen, hogy ne üljünk el a babérjainkon, ha kezdetben jó helyezést kaptunk, hanem minél alaposabb optimalizálással és minőségi tartalomgyártással próbáljuk javítani vagy épp fenntartani a helyezést.
Ha most már Ön is úgy gondolja, hogy sikeresen tudnánk segíteni az online tartalommarketingjének célbajuttatásában, akkor keressen bennünket, elérhetőségeinken és azonnal elkezdhetjük a közös és sikeres együttműködést Printosh módra!
marketing@seo-audit.hu |