Egy webshop létrehozása sohasem egyszerű feladat. A profil kialakítása, reklámozása és a látogatók elérése részletes tervezést és alapos átgondolást igényel. Éppen ezért fontos része ennek a folyamatnak a Webshop SEO, azaz a webáruház keresőoptimalizációja. A webshop SEO segítségével folyamatos, hosszantartó eredmény érhető el és a Google keresőből szerzett látogatókért sem kell külön fizetni.

Webshop optimalizálása – első lépések

Egy webshop működésében nagy szerepe van az organikus forgalomnak, de az elsődleges cél nem is a forgalom, sokkal inkább a fogyasztó látogatók számának növelése. A webshopokat általában minden felhasználó vásárlási szándékkal keresi fel, de magát a döntést csak akkor hozzák meg, ha már végeztek egy részletesebb online kutatást a vásárolni kívánt termékre vonatkozóan. Ilyenkor a potenciális vásárló felméri a piaci ár-érték arányt és összehasonlítja a különböző webshopok termékeit, végül a számára legelőnyösebb ajánlat mellett dönt. Viszont, ha egy látogató vásárlás mellett dönt és meg van elégedve az adott webshop termékével, nagy esély van rá, hogy később is ebből a már ismert webshopból rendel.
Hogyan lesz sikeres a webshop?
A fő keresőoptimalizálási szempontok itt is 3 részre oszthatóak: technikai keresőoptimalizálás, tartalmi SEO, Linképítés.
Technikai keresőoptimalizálás
Első lépésként az kerül górcső alá, hogy a kiindulási weboldal mennyire felel meg a keresőmotorok algoritmusainak és szabályrendszerének. Többek között ez is folyamatos felügyeletet igényel, ugyanis az utóbbi félévben is több változtatás volt például a Google keresési algoritmusaiban.
Tartalmi SEO
Itt már a kutatott kulcskifejezések vizsgálata folyik, illetve az, hogy a legjobb konverziós rátával rendelkező kifejezések megjelennek-e a tartalomban és a címekben, linkekben (URL, META adatok, ALT információk stb.). Az on-page SEO esetében fontosak az inbound linkek és a tudatos átjárás az aloldalak között.
Linképítés
Ide tartozik az oldalra mutató backlinkek vizsgálata. Biztonsággal állítható, hogy minél több hiteles (validált) hivatkozás mutat az oldalunkra, annál jobb helyezést fogunk elérni a Google keresési rangsorában.
Technikai keresőoptimalizálás
Első lépésként az kerül górcső alá, hogy a kiindulási weboldal mennyire felel meg a keresőmotorok algoritmusainak és szabályrendszerének. Többek között ez is folyamatos felügyeletet igényel, ugyanis az utóbbi félévben is több változtatás volt például a Google keresési algoritmusaiban.
Tartalmi SEO
Itt már a kutatott kulcskifejezések vizsgálata folyik, illetve az, hogy a legjobb konverziós rátával rendelkező kifejezések megjelennek-e a tartalomban és a címekben, linkekben (URL, META adatok, ALT információk stb.). Az on-page SEO esetében fontosak az inbound linkek és a tudatos átjárás az aloldalak között.
Linképítés
Ide tartozik az oldalra mutató backlinkek vizsgálata. Biztonsággal állítható, hogy minél több hiteles (validált) hivatkozás mutat az oldalunkra, annál jobb helyezést fogunk elérni a Google keresési rangsorában.
Webshop SEO audit
Webshopok esetén ugyanúgy lehet és javasolt is SEO Auditot alkalmazni, mint más weboldalaknál. A webáruházaknak van egy általános keresőoptimalizálási audit folyamata, amelyet tanácsos pontról pontra elvégezni. Ennek a legfontosabb pontjait a következőkben részletezzük.
Site crawling
A „site crawling” kifejezés alatt a weboldal automatikusan történő beolvasását értjük. Ennek eredményeként válik az oldal kereshetővé, miután a keresőmotor indexelte az oldal tartalmát és besorolta bizonyos kulcsszavakra releváns tartalmak közé. Az oldal elemzését különböző eszközök segítségével lehet elvégezni. Az, hogy melyik a leghatékonyabb nagyban függ a weboldal méretétől. Azoknak a weboldalaknak, amiken nem túl nagy mennyiségű a tartalom a Screaming Frog nevű eszköz kifejezetten ideális eszköz lehet. Ha nagyobb terjedelmű webhellyel dolgozunk, akkor már javasolt kiszűrni a felesleges találatokat, hisz a rengeteg oldal beolvasása, betöltése rengeteg időt vesz igénybe.
De miért is lehetnek hasznosak nekünk az ilyen eszközök, ha webshopot működtetünk? A Screaming Frog segítségével átfogó képet kaphatunk a webáruház teljes felépítéséről, ugyanakkor az egyes kategóriákat is jobban átláthatóak lesznek. Könnyebben észrevesszük általa, ha valahol problémák adódnak, vagy vizuálisan látva figyelmesek lehetünk az aránytalanságokra, vagy az oldal területei közti tartalmi egyensúly felborulására. Ezen kívül sokkal egyszerűbben tudjuk figyelemmel kísérni a piacon megjelenő újdonságokat, amiket aztán a saját webshopunkba is behozhatunk és naprakész ajánlatokkal várhatjuk a vásárlókat.
Főoldal vizsgálata
Először a főoldal működését kell megvizsgálni, hisz sokszor már itt számos technikai hibába lehet botlani. Az egyik leggyakoribb probléma a domain-nel és az átirányításokkal adódik. Ezt úgy kell elképzelni, hogy ha beírjuk a keresőbe egy weboldal címét, létrejöhet egy úgynevezett „redirect chain”, vagyis átirányítási lánc (pl.: seo.hu → seo.com → seo.com/hu/hu/), ami miatt akár sokszoros linkerőt veszíthet az oldal. Viszont ez is csak addig történhet meg, amíg az oldal korábbi domain-jeinek az SSL certificate-je érvényes. Ha lejár, automatikusan megszűnik az átirányítás is. Az átirányítási lánc miatt könynen hiba csúszhat az adatok mérésébe is. A kereső ugyanis a rossz domain beírására is ad ki találatot, viszont ennek az adatforgalmát a Search Consol nem méri – vagyis kevesebb látogatót érzékel, mint amennyi valójában van.

Az ilyen problémák elkerülése érdekében ajánlatos felülvizsgálni a főoldalt érintő domain migrációt és megszüntetni a létrejövő redirect chain-t. Mivel a https összességében nagyobb linkerőt hoz, érdemes ezt a formát használni az url-ben, a már nem használatos domain-ekre adott találatokat pedig „noindexelni” kell.

A tartalom optimalizálása
- Duplikált tartalom: Duplikált tartalom megjelenhet magában a törzsszövegben, a címben vagy épp a a meta leírásban is. Nem baj, ha pl. két oldalnak ugyanaz a címe, de annyira nem is szerencsés, így ha biztosra akarunk menni, akkor jobb ezt elkerülni.
- Noindex: ha egy termék több URL alatt is elérhető, jelezni kell, hogy melyik az “eredeti” verzió, vagy noindexelni kell a felesleges URL-eket. Ha ez nem történik meg, akkor a Google algoritmusa választja ki, hogy a duplikált tartalmak közük melyik oldalt indexeli és rangsorolja. Emellett olyan eset is előfordulhat, hogy nincs duplikált tartalom, de egy aloldal nem felel meg az úgynevezett critical markernek, így ezeket az oldalakat is praktikusabb noindexelni.
A „critical markerek”
Critical markereknek nevezzük a termékek tulajdonságait, adatait és leírását. Ezek mindig specifikusak attól függően, hogy milyen piacra készültek, milyen célközönséget akarnak megszólítani. Egy gyerekeknek szóló online játékboltban például a képeknek és színeknek sokkal nagyobb szerepe lesz a vásárlási döntésnél, mint például egy barkács kellékeket forgalmazó webshopban.
404-es hibakód kezelése
Mit tehetünk, ha az oldalunk valamiért a 404-es hiba oldalára irányítja a látogatókat? Ilyen esetben sokat segíthetnek az olyan backlink elemző eszközök, mint az Ahrefs Batch Analysis. Ezek kielemzik az exportált url-eket és egy 301-es átirányítással helyreállítják a hibát és eljuttatják a látogatót a kívánt weboldalra. Elsősorban azokat a weblapokat érdemes kijavítani, amiknek nagy a forgalma és hivatkozásai is vannak, hisz ezekkel lehet a legtöbb látogatót szerezni, vagy épp szerencsétlen esetben elveszíteni.
Alt text és meta leírás
A webáruházba feltöltött képek helyettesítő szövegét nevezzük „alt textnek”. Ennek használata nem mindig feltétlenül szükséges, de az optimalizálás szempontjából jó pontot tud jelenteni az oldalnak, ha van. A szöveges információt ugyanis látja a Google és képes kategorizálni, hogy aztán a Google Képek találatai közt szerepelhessen a kép vagy ábra.
A meta leírás (meta description) a title alatt található pár mondatos szöveg, aminek legfőbb funkciója, hogy a találati listát böngésző látogató el tudja dönteni, hogy melyik találatra érdemes kattintania. Felépítés szempontjából kifejezetten fontos a kulcsszó és a call to action beépítése a meta leírásba.
Ha most már Ön is úgy gondolja, hogy sikeresen tudnánk segíteni az online tartalommarketingjének célbajuttatásában, akkor keressen bennünket, elérhetőségeinken és azonnal elkezdhetjük a közös és sikeres együttműködést Printosh módra!
marketing@seo-audit.hu |